Ψυχολογία χρωμάτων

«Όλα τα χρώματα είναι φίλοι των γειτόνων τους και εραστές των αντιθέτων τους.»
Marc Chagall, 1887-1985

Στο σχεδιασμό εντύπων, συσκευασιών, λογότυπων, ηλεκτρονικών σελίδων κ.ά., η επιλογή των χρωμάτων είναι εξαιρετικά σημαντική.

Πλέον των στοχευμένων μηνυμάτων που θέλουμε να μεταδώσουμε, τα χρώματα βοηθούν και στην πώληση είτε αυτό είναι μια συσκευασία σε ένα ράφι είτε αυτό είναι ένα προϊόν σε ένα e-shop ή και το ίδιο το e-shop. Kαλό είναι να επιλέγουμε για ένα λογότυπο, και φυσικά για όσα το ακολουθήσουν, ένα ή δύο χρώματα, όχι περισσότερα.

Μάλιστα, ακόμα πιο σωστό, θα ήταν το ένα εκ των δύο να ανήκει στα λεγόμενα αχρωματικά, ουδέτερα χρώματα: λευκό, μαύρο, γκρι, καφέ.

Έτσι είναι πιο εύκολο να δημιουργήσουμε «ταυτότητα» και να είμαστε σε σύντομο χρονικό διάστημα αναγνωρίσιμοι.
Πλέον του σχεδιασμού, λοιπόν, που σίγουρα είναι ο κυριότερος, σημαντική είναι και η επιλογή χρωμάτων.


Ψυχολογία χρωμάτων-Ας δούμε τις βασικές κατηγορίες χρωμάτων:

1. ΨΥΧΡΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Για να αντιληφθείτε ποια είναι αυτά, σκεφτείτε τον πάγο με τις συνδυασμένες αποχρώσεις του από το μπλε στο πράσινο και από το πράσινο στο μπλε.

Μπλε χρώμα

Το μπλε υποδηλώνει ηρεμία και σταθερότητα. Ένα λογότυπο με κύριο χρώμα το μπλε, περνάει στον πελάτη τις αξίες της εμπιστοσύνης, της ασφάλειας και της αξιοπιστίας. Το βαθύ μπλε-βιολετί είναι γνωστό και ως «βασιλική πορφύρα». To μπλε είναι ένα από τα δημοφιλέστερα χρώματα της οπτικής επικοινωνίας.

► ΤΙP 1: Το μπλε-γκρι, γνωστό και ως ναυτικό-μπλε, έχει υιοθετηθεί -κατά κάποιον τρόπο- ως «ουδέτερο χρώμα». Δηλώνει αξιοπιστία, υπευθυνότητα και διάρκεια. Χρησιμοποιείται ευρέως σε φόρμες, ρούχα εργασίας, στολές κ.λπ.

► TIP 2: Το μπλε, όταν συνδυάζεται με το κόκκινο ανήκει στα Εκρηκτικά Χρωματικά Σχήματα. Αν θέλετε να χρησιμοποιήσετε το συνδυασμό, μειώστε λίγο τη Magenta από το κόκκινο π.χ. 100% Yellow, 80-95% Magenta (όχι 100% Magenta).

Πράσινο χρώμα

Το πράσινο είναι ιδανικό για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της οικολογίας, π.χ. ανακύκλωση, βιολογικά προϊόντα κ.λπ. Το πράσινο ανήκει και στα λεγόμενα Ήρεμα Χρώματα. Αυτά βασίζονται στο μπλε που έχει εμποτισθεί με κίτρινο ή κόκκινο, δημιουργώντας μια εκπληκτική γκάμα από το πράσινο μέχρι το μπλε ή το βιολετί.
Αυτά τα χρώματα έχουν χαρακτηριστεί ηρεμιστικά, ειρηνικά, ιδανικά για διαλογισμό και γαλήνη. Χρησιμοποιούνται επίσης στους τομείς των Ανθρώπινων Πόρων και της Βιομηχανίας Φαρμάκων.

► ΤIP: Ο συνδυασμός μπλε -γκρι δημιουργεί τα λεγόμενα Ανανεωτικά Χρώματα, όπως το teal (το χρώμα της αγριόπαπιας) ή του aqua (νερό στα ιταλικά).

Αν δοκιμάσετε να βάλετε και λίγο κίτρινο, θα έχετε φτιάξει έναν ιδανικό συνδυασμό για εφαρμογή σε επικοινωνία αθλητικών ρούχων (κυρίως για κολύμβηση), καλλυντικά για το μπάνιο και τη γυναίκα.

Μωβ χρώμα

Το μωβ χρώμα έχει συσχετιστεί με την πολυτέλεια, την επιτυχία και τη διάκριση.

2. ΘΕΡΜΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Στα θερμά χρώματα ανήκει το κόκκινο, το κίτρινο και το πορτοκαλί.

Κόκκινο Χρώμα

Το έντονο κόκκινο, γνωστό και ως κόκκινο της φωτιάς έχει αποδειχθεί πως ερεθίζει το σώμα, αυξάνοντας τους καρδιακούς παλμούς, όπως και τη σωματική θερμοκρασία.

Δεν είναι τυχαίο πως θεωρείται το χρώμα της αγάπης, του πάθους και του έρωτα. Σίγουρα είναι ένα από τα δυνατότερα χρώματα στην επικοινωνία.

Κίτρινο Χρώμα

Το κίτρινο είναι χρώμα χαράς και αισιοδοξίας. Κρατά το χρήστη σε εγρήγορση, πνευματική διαύγεια ενώ δίνει ζωντάνια, αίσθηση ελπίδας και ένα παρήγορο προσανατολισμό.

Τα τελευταία χαρακτηριστικά του είναι και τα σημαντικότερα ώστε να χρησιμοποιηθούν στην οπτική επικοινωνία.

Πορτοκαλί Χρώμα

Ζωηρό και ενεργειακό χρώμα, συχνά σχετίζεται με θέματα υγείας και ευεξίας.

► TIP: Το κόκκινο και πορτοκαλί, όντας έντονα και λαμπερά χρώματα, προσελκύουν περισσότερο τους παρορμητικούς καταναλωτές. Χρησιμοποιούνται ευρέως σε προσφορές και εκπτώσεις. Ωστόσο, αυτά τα χρώματα δύσκολα χτίζουν φήμη και πελατεία οπότε καλό είναι να αποφεύγετε να τα χρησιμοποιείτε σε μονοχρωματικά λογότυπα.

Από την άλλη, είναι ιδανικά για κάποιες συσκευασίες, όπως αυτές των ποτών και των τσιγάρων ενώ, τέλος, εξαιτίας της δύναμής τους επιλέγονται σε εθνικές σημαίες, σημαίες ομάδων κ.ά.

3. ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΧΡΩΜΑΤΑ

Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και τα Αχρωματικά. Ουδέτερο χρώματα είναι το καφέ, ενώ αχρωματικά είναι το λευκό, το μαύρο και η ενδιάμεση γκάμα, τα γκρι.

Μαύρο

Το μαύρο και γενικά τα σκούρα, σκοτεινά χρώματα «μικραίνουν» το χώρο. Στη γραφιστική μπορούν να δώσουν «βάθος», τρεις διαστάσεις σε μια εικονογράφηση -όσο πιο πίσω, τόσο πιο σκοτεινές οι αποχρώσεις- αναδεικνύοντας το κεντρικό θέμα που το φέρνουν σε πρώτο πλάνο. Στην επικοινωνία δημιουργούν την αίσθηση του σοβαρού, του αξιόπιστου, του δυναμικού και του επαγγελματικού.

Γκρι

Θεωρείται σοβαρό και συντηρητικό. Με μικρές δόσεις κίτρινου, μπλε ή κόκκινου δίνει μια ποικιλία «ζεστών» και «ήρεμων» χρωματικών σχηματισμών. Ιδανικό για background σε καταχωρήσεις, συσκευασίες, έντυπα ή και e-shop που θέλουν να δείξουν έναν τυπικό και σοβαρό χαρακτήρα. Το γκρι είναι ανώνυμο, σιωπηλό και δεκτικό, διαθέτει δηλαδή όλες αυτές τις αρετές που το κάνουν ιδανικό για να στηριχθούν σε αυτό άλλα λαμπερά χρώματα.

Λευκό

Σχετίζεται με την αγνότητα, την αθωότητα και την καθαριότητα. Συμβολίζει την ειλικρίνεια και την προτίμηση στη λιτότητα. Λόγω του ότι το λευκό και το μαύρο είναι αχρωματικά, συνδυάζονται τέλεια με όλα τα χρώματα.

Καφέ Xρώμα

Ένα πολύ ζεστό χρώμα που εκφράζει την αξιοπιστία.  Στη σχεδίαση, χρησιμοποιείται συχνά για background.

Διάφορα άρθρα

Save as…Αρχειοθέτηση και Ονοματολογία

Save as… Αρχειοθέτηση και Ονοματολογία Ξεκινώντας μια νέα εργασία πρέπει να αποφασίσουμε το πως θα την αρχειοθετήσουμε. Αν δώσουμε λίγο χρόνο σε αυτήν την προεργασία, θα κερδίσουμε πολύ περισσότερο χρόνο αργότερα ενώ αρκετό καιρό μετά θα μπορούμε να βρούμε τα...

Ορθή τυπογραφία

Oρθή τυπογραφία της Αγγελικής ΜΚ Αθανασιάδη Δεν είναι λίγες οι φορές που σε κάποια συζήτηση με φίλους έχει λεχθεί η γνωστή φράση «Ένα βιβλίο δεν θα σώσει ποτέ τον κόσμο αυτό». Ένα μόνο βιβλίο ίσως όχι. Όλα όμως τα βιβλία του κόσμου που ζούμε σίγουρα μπορούν κι...

Σχεδιάζοντας για Social Media

Σχεδιάζοντας για τα Social Media Τα… αρχαία χρόνια μαθαίναμε στις εκδοτικές εταιρείες πως διαθέτουμε μόνο 5 με 7 δευτερόλεπτα για να τραβήξουμε την προσοχή του αναγνώστη σε ένα θέμα -και να το διαβάσει-, κατά το ξεφύλλισμα μιας εφημερίδας ή ενός περιοδικού....

Κοινωνικός σχεδιασμός/Social Design

Κοινωνικός Σχεδιασμός | Social Design της Αγγελικής ΜΚ Αθανασιάδη | [email protected] Πάνω από σαράντα χρόνια έχουν περάσει από τον πόλεμο που χώρισε την Κύπρο στα δύο και οδήγησε χιλιάδες ανθρώπους στον ξεριζωμό και την προσφυγιά και όμως ακόμα και σήμερα το...

Διαστάσεις και ανάλυση εικόνων στο Facebook

Διαστάσεις και ανάλυση εικόνων στο Facebook Στις εικόνες που χρησιμοποιούμε στις αναρτήσεις μας στο Facebook πρέπει να χρησιμοποιούμε συγκεκριμένες διαστάσεις, αλλιώς μπορεί να «κοπεί» θέμα. Ας ξεκινήσουμε ωστόσο από το Facebook Cover και το καινούργιο...

Τι παρουσιάσαμε στη Graphica Expo 2019

"Ουάου!" "Φανταστικές!" "Τέλειο;!" "Δεν το πιστεύω. Μυρίζει φράουλα; Αλήθεια;" "Μπορώ να πάρω από όλες;" Αυτές είναι μερικές από τις ατάκες που μας έμειναν στο μυαλό από τη φετινή Graphica. Με πολύ μεγάλη χαρά διαπιστώσαμε ότι καταφέραμε να εντυπωσιάσουμε νέους...

Θερμοτυπία

H Θερμοτυπία ή και «Χρυσοτυπία» είναι μία από τις παλαιότερες μεθόδους εκτύπωσης, διακόσμησης εντύπων.Στις πολυτελείς εκδόσεις του 18ου και 19ου αιώνα, συναντάμε στα εξώφυλλα δερματόδετων βιβλίων διακοσμήσεις με λεπτά φύλλα χρυσού. Τώρα πια δεν χρησιμοποιούνται...

Βιογραφία David Carson

David CarsonΜε αφορμή τη συμμετοχή του εμβληματικού αμερικανού γραφίστα David Carson στην Κριτική Επιτροπή* του 3ου Διεθνούς Διαγωνισμού Αφίσας που διοργανώνει το Graphic Stories Cyprus, σας παρουσιάζουμε μια σύντομη βιογραφία του. Ο David Carson...

Facebook και γραφίστες μέρος 1ο

Facebook και γραφίστες (Μέρος 1ο) Μια σπουδαία επαγγελματική ευκαιρία Στη διάλεξή μου στο 3ο Graphic Stories Cyprus στο Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου  ανέπτυξα στους επαγγελματίες της οπτικής επικοινωνίας τις επαγγελματικές ευκαιρίες που παρουσιάζονται...

Χρώμα και προεργασία για λογότυπο

Λογότυπο - Χρώμα και προεργασία σχεδιασμού O Wassily Kandinsky (1866-1944), Ρώσος ζωγράφος και θεωρητικός της τέχνης ήταν από τους πρώτους που παρατήρησαν την επίδραση των χρωμάτων στους ανθρώπους. Μίλησε δε για «βαθιές ψυχοσωματικές επιδράσεις». Η παρατήρηση...

Pin It on Pinterest

Share This

Διάδωσέ το

Αν σου άρεσε μην το κρατάς για τον εαυτό σου.